![]() |
ul. Garncarska 10E/2 04-896 Warszawa tel.: +48 22/ 872-44-15 mobile: +48 606 903 938 |
![]() |
Terapia psychomotoryczna wg Procus i Block.Model belgijski i adaptacja polskaBelgijski model terapii psychomotorycznej zosta艂 opracowany przez kinezyterapeutki Marcele Procus we wsp贸艂pracy z Michelle Block w Brukseli w latach 60-tych XX w. Za艂o偶enia metody rozwijane wsp贸lnie by艂y zgodne z najnowsz膮 wiedz膮 neurofizjologiczn膮 a nawet j膮 wyprzedza艂y. Autorki metody konsultowa艂y je z neuropediatr膮 dr Zofi膮 Ku艂akowsk膮 , zar贸wno na etapie tworzenia metody jak i p贸藕niej poprzez wsp贸lne prowadzenie pacjent贸w.
DEFINICJA I ZASTOSOWANIETerapia psychomotoryczna jest systemem usprawniania dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnym szkolnym (od 2,5 do 10 lat), kt贸re wykazuj膮 艂agodne objawy neuropsychologiczne okre艣lane jako minimalna dysfunkcja m贸zgu (ang. minimal brain disfunction - MBD) lub jako dysharmonia rozwojowa (Developmental Coordination Disorder - DCD). Objawy te obejmuj膮ce g艂贸wnie funkcj臋 ruchow膮, mow臋, somatognozj臋 i emocje, s膮 w sta艂ej wsp贸艂zale偶no艣ci z czynno艣ciami poznawczymi przy-swajanymi w przedszkolu i w szkole. [Z. Ku艂akowska] Objawy te, bardzo cz臋sto bez 偶adnej okre艣lonej choroby, powoduj膮 u dzieci olbrzymie trudno艣ci z przystosowaniem si臋 do 偶ycia w rodzinie, w szkole i w spo艂ecze艅stwie. [M. Borkowska] Terapia psychomotoryczna nie dzia艂a bezpo艣rednio na objawy, ale za po艣rednictwem sensoryczno艣ci i aktywno艣ci ruchowej cia艂a poprawia zaburzone funkcje umys艂owe i cielesne. [Rene de Lubersac] Ta terapia na bazie 膰wicze艅 ruchowych, wykonywanych w ma艂ej grupie dzieci, pod kierunkiem 2 terapeut贸w, stymuluje rozw贸j wielu funkcji , w wyniku czego dziecko osi膮ga swoje optymalne mo偶liwo艣ci rozwojowe stosownie do wieku i predyspozycji psychofizycznych. [B. Zychowicz] Jest to system dzia艂a艅 oparty na funkcjonalnym, u艣wiadomionym ruchu, kt贸ry stymuluje rozw贸j sieci neuronalnych o艣rodkowego uk艂adu nerwowego, odpowiadaj膮cych za m贸zgowe procesy integracyjne. Polega na organizowaniu wszechstronnej, bardzo systematycznej, i uporz膮dkowanej aktywno艣ci ruchowej, dostosowanej do etap贸w rozwoju dzieci w grupach 3- 5 oraz 6-10- latk贸w. Aktywno艣ci stanowi膮cej 藕r贸d艂o ogromnego bogactwa i r贸偶norodno艣ci dozna艅 p艂yn膮cych ze wszystkich zmys艂贸w, a wi臋c czuciowych, dotykowych, r贸wnowagi, wzrokowych, s艂uchowych, powonienia, smaku, .. wzajemnie ze sob膮 zintegrowanych i powi膮zanych z czynnikami emocjonalno-psychologicznymi i poznawczymi tak, aby s艂u偶y艂y wykszta艂ceniu wy偶szych funkcji, takich jak: dobrze rozwini臋ta mowa i komunikacja, czytanie, pisanie, my艣lenie logiczne i matematyczne, wyobra藕nia tw贸rcza, umiej臋tno艣ci nawi膮zywania prawid艂owych relacji . [B. Zychowicz] ROZW脫J W POLSCE W Polsce metoda terapii psychomotorycznej wg Marcelle Procus i Michele Block jest znana od prze艂omu lat 60-tych i 70-tych XX wieku dzi臋ki dr Zofii Ku艂akowskiej, dr Irminie Derulskiej, dr Marii Borkowskiej. W ci膮gu nast臋pnych dw贸ch dekad te wybitne osobowo艣ci medycyny podejmowa艂y , poprzez wyk艂ady, konferencje naukowe i publikacje, niestrudzone wysi艂ki zapoznania polskiego 艣rodowiska teoretyk贸w i praktyk贸w rehablilitacji oraz terapii psycho-pedagogicznej oraz logopedycznej z najnowszymi trendami wiedzy neurofizjologicznej a tak偶e inicjowa艂y zastosowanie nowatorskiej metody Procus i Block w kilku czo艂owych warszawskich o艣rodkach rehabilitacyjnych. Istotny post臋p we wprowadzaniu w Polsce tej innowacyjnej metody stanowi艂o rozpocz臋cie w 1999 r. regularnej wsp贸艂pracy Dr Zofii Ku艂akowskiej i Bo偶eny Zychowicz, logopedy, terapeutki zaburze艅 neurologicznych i psychomotorycznych u dzieci, w utworzonym przez ni膮 w Warszawie O艣rodku Rozwoju Terapii Psychomotorycznej "Logokontakt". O艣rodek ten sta艂 si臋 miejscem nie tylko systematycznego prowadzenia terapii dla coraz wi臋kszej liczby dzieci z dysharmoni膮 rozwojow膮 , ale r贸wnie偶 gromadzenia do艣wiadcze艅 i obserwacji z przebiegu terapii, kt贸re zosta艂y wykorzystane do opracowa艅 i publikacji naukowych (zob. Rehabilitacja Medyczna 2009, tom 13, Nr 4 i Rehabilitacja Medyczna 2010; t.14; nr 4). Zesp贸艂 instruktor贸w O艣rodka "Logokontakt", we wsp贸艂pracy merytorycznej z dr Zofi膮 Ku艂akowsk膮 oraz w kontakcie z Michele Block, dokona艂 adaptacji belgijskiej metody do warunk贸w polskich.
CHARAKTERYSTYKA OBJAW脫W ( DLA KOGO TA TERAPIA? )Najcz臋stsze objawy dysharmonii rozwojowej to:
Organizacja terapii
Cele terapiiCelem i efektem terapii psychomotorycznej jest konstrukcja lub aktywizacja sieci neuronalnych, kt贸re odpowiadaj膮 za m贸zgowe procesy integracyjne. "Zadaniem, jakie stoi przed terapeutami psychomotoryki, jest prowadzenie ka偶dego dziecka k u a u t o n o m i i ; do tego, aby, mimo istniej膮cych ogranicze艅, mog艂o realizowa膰 pe艂ni臋 swojego cz艂owiecze艅stwa" [B. Zychowicz] "Terapia psychomotoryczna, dostosowana do wieku i dojrza艂o艣ci dziecka, odbudowuje struktur臋 funkcjonaln膮 jego o艣rodkowego uk艂adu nerwowego." [Z. Ku艂akowska]
NIE TYLKO, GDY 艁AGODNA DYSHARMONIA ROZWOJOWATerapia psychomotoryczna metoda Procus i Block odpowiada zakresowi i rodzajowi potrzeb usprawniania dzieci nie tylko z minimaln膮 dysfunkcj膮 m贸zgu ( MBD), nie tylko z 艂agodn膮 dysharmoni膮 rozwoju, ale tak偶e , jak dowodzi praktyka, jest bardzo pomocna w terapii dzieci ze sprz臋偶on膮 niepe艂nosprawno艣ci膮 i z 艂agodniejszymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Opr. Bo偶ena Zychowicz Warszawa, 2015 r.
Tekst chroniony jest prawem autorskim, wykorzystuj膮c go nale偶y poda膰 藕r贸d艂o i autora. |